W XDiSC stosujemy dwie metody masteringu: DMM (Direct Metal Mastering) oraz Lakquer ACETATE

Ostateczne brzmienie płyty winylowej zależy od wielu czynników. Istotna jest więc nie tylko jakość nagrania, ale i proces tłoczenia płyt, jak i poprzedzający go mastering. Ten etap produkcji odbywa się według dwóch metod: DMM albo Lacquer Acetate.

Po co wykonywany jest mastering?

Produkcja płyt winylowych to nie tylko samo tłoczenie, ale też odpowiednie przygotowanie materiału. Mastering wykonuje się po to, aby nagrana muzyka brzmiała idealnie, dlatego studyjny materiał poddawany jest końcowej korekcie, prócz tego podczas masteringu wykonuje się sekwencjonowanie nagrań, miksowanie, ustawiany jest pożądany poziom głośności dźwięku. Dopiero taki materiał trafia na matrycę, która posłuży jako płyta-matka do wytłoczenia całego nakładu.

Lacquer ACETATE

W XDiSC wykonujemy mastering według dwóch metod. Pierwszą z nich jest Lacquer Acetate. To bardziej tradycyjne rozwiązanie – płyty acetatowe powszechnie stosowano w latach 30-tych i 40-tych ubiegłego wieku. Acetatem jest krążek wykonany z lakieru, i to na tej lakierowanej powierzchni wycina się rylcem rowki z muzycznym zapisem. Matrycę przed wykorzystaniem trzeba dodatkowo wykończyć cienką warstwą srebra.

W porównaniu do ubiegłego wieku, proces tłoczenia winyli z wykorzystaniem matrycy Acetate trwa dużo krócej – w XDiSC proces jest częściowo zautomatyzowany, więc nawet wysoki nakład da się przygotować w krótkim terminie.

Direct Metal Mastering

Drugą metodą masteringu jest Direct Metal Mastering, nazywany w skrócie DMM. Trwa on krócej i jest bardziej uproszczony, ale tak samo zapewnia wysoką jakość dźwięku. W DMM matrycę tworzy się od razu na płycie miedzianej. Rowków nie nacina się rylcem, tylko nowoczesną głowicą diamentową, co daje gwarancję dokładnego odwzorowania informacji zapisanych na pliku muzycznym. Nacinanie metodą DMM ma jeszcze jeden atut: łatwiej zredukować szumy i poprawić odwzorowanie wysokich częstotliwości. Na tak przygotowanej płycie sąsiadujące rowki nie oddziałują ze sobą, co także wpływa na efekt końcowy.

Z perspektywy użytkownika rodzaj zastosowanej matrycy nie ma większego znaczenia, z jednym tylko wyjątkiem – DMM zmieści do 25 minut muzyki na stronie, Acetat tylko 18 minut. Niezależnie od wyboru matrycy, tłoczone płyty mogą być tradycyjnie czarne, kolorowe albo z efektami specjalnymi.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

siedemnaście − trzy =